Tinerețea si educația
A crescut și s-a format într-un mediu natural, social si meșteșugăresc-profesional deosebit[1], în Rașnov, în apropiere de Brașov, asezare animată de o veche comunitate (apărată de o cetate țărănească încă din mijlocul secolului al XII-lea) formată in egală măsura din etnici sași si români. În special comunitatea de sași care deținea ateliere de tâmplarie, lăcătușerie, tinichigerie, l-a ajutat în formarea spiritului tehnic și al „lucrului bine facut”. Bunicul din partea tatălui, născut în Baia Sprie (nordul României) , miner, a fost cel care a adus familia în Râșnov dupa ce a trecut si lucrat prin mai multe mine si cariere din țară. Anii copilăriei și ai școlii primare i-a petrecut în aceast cadru deosebit. În anii liceului din Colegiul Meșota din Brașov devine un asidu colaborator al revistei școlare „Licăriri” unde publica mici încercări literare țși articole „jurnalistice”. În 1975, dupa 6 ani de studii, absolvă Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București iar în 1998 obține titlul de doctor în arhitectură la UAUIM Bucuresti cu teza : „Privire asupra orașului (o încercare de perspectivă poststructuralistă)”
Cariera
După terminarea facultății, în perioada regimului comunist, lucrează ca asistent la Universitatea de arhitectura si urbanism „Ion Mincu” din București și în paralel face proiectare de arhitectură intr-un birou de cercetare universitară condus de arhitectul E.B. Popescu. În acest context în 1985 finalizează prima lucrare (împreună cu E.B. Popescu, începută înca din 1981), Casa de cultura pentru tineret Slatina, pentru care primește Premiul Uniunii Arhitectilor din România și Medalia de argint la Bienala Internațională de Arhitectură (Interarch 1987) din Bulgaria. Urmează alte proiecte destinate tineretului, „non-conforme” pentru acea perioadă și acel context[2]. Mai multe lucrări din acea perioadă care erau in șantier s-au pierdut dupa schimbarea („revoluția”) de sistem din 1989 din România. În perioada regimului comunist, toate proiectele din țară erau comandă de stat și se realizau în institute de proiectare de stat, fără posibilitatea de a practica arhitectura în afara acestui sistem. Singura „scăpare” în a practica o arhitectură liberă erau concursurile internationale de arhitectură, dar care, la rândul lor, nu puteau fi trimise la destinație, în afara țării, fără „aprobare” de la stat (o formă de cenzură mai moale). Astfel câteva participări mai importante:
- Concursul pentru Teatrul Național din Japonia, 1986, Tokyo, Japonia;
- Concursul pentru Tete Defense, 1983, Paris, Franța;
- Consultarea Internațională pentru amenajarea Cartierului halelor din Paris, 1979,Paris, Franța;
- Mai multe participari la concursurile anuale din Japonia pentru Central Glass International Architectural Design si Shinkenchiku Residential Design din anii 1980
Imediat dupa schimbarea regimului politic din România iși deschide în 1990 biroul privat „D.S. Birou de Arhitectura/ DSBA” . Piața de arhitectură se deschide greu în acea perioadă de tranziție de la economia dirijată la economia liberă, în acest sens primele lucrări reflectă această situație fiind amenajări „comerciale” fragile pentru birouri si sedii bancare. Pornind de la regimul închis comunist în dorința de a se exprima iți face propria strategie de lucru[3] exersând, ceea ce va deveni un mod personal obsesiv – „arhitectura ca reactie la context” ( opțiune care va continua și în prima decadă dupa 1990). În paralel iși creează și un context teoretic prin articole teoretice si analitice prinse sub ceea ce denumea Contextualism:
- „CONTEXTUALISM VIII – OMUL ȘI LOCUL” – revista „Arhitectura”, nr. 3/1989, București, România;
- „CONTEXTUALISM VII” – NOUL CONTEXTUALISM – revista „Arhitectura”, nr. 4/1987, București, România;
- „CONTEXTUALISM VI – SAU DESPRE TAUTOLOGIE ÎN ARHITECTURĂ” – revista „Arhitectura”, nr. 3/1987, București, România;
- „CONTEXTUALISM V – EXCURS LIRIC” – revista „Arhitectura”, nr. 6/1986, București, România;
- „CONTEXTUALISM IV” – revista „Arhitectura”, nr. 4/1986, București, România;
- „CONTEXTUALISM III” – revista „Arhitectura”, nr. 2/1986, București, România;
- „CONTEXTUALISM II” – revista „Arhitectura”, nr. 3/1985, București, România;
- „CONTEXTUALISM I” – revista „Arhitectura”, nr. 2/1985, București, România;
Marcată de perioada comunistă, societatea civilă „liberă” din România de dupa 1989 este preocupată de gestionarea critică a lucrărilor și simbolurilor arhitecturii comuniste. În acest sens și Dorin Ștefan își face o constantă în timp în a aborda critic în special lucrarea simbolică „casa poporului”:
- 1990 – concurs UAR: “Ce facem cu Casa Poporului?”[4]
- 1991 – „Un musuroi”, instalatie, participarea la Bienala de la Venezia
- 2001 – instalație „Grefa” ( expozitie tematica impreuna cu Wanda Mihuleac si cu prezenta si suportul teoretic al lui Jacques Derrida) la Gallery East-West RCC New-York (USA)
- 2008 – animatie video „The Sidewalks of an Architect” , ICR Londra, DSBA
Demers teoretic al REACȚIEI LA CONTEXT (teoretic sau practic)[5] care continuă și astăzi , s-a articulat în perioada 1980-2000 pe două „linii” practice
/ 1.”detaliu frust”( prin prezența cu precădere a profilelor metalice aparente -reacție la lipsa de tehnologie și de manoperă din piața românească):
- 1989-1999: Clubul Twice, Bucuresti
- 1995: Showroom Niran Co
- 1993: Pavilionul Romaniei la EXPO Taejon, Coreea;
DSBA / Opera Center I , Piata Operei, Bucuresti (1999)
/2. „detaliului hibrid” [6] (urmarea intrării pe piața din România a sistemelor de construcție – perete cortină și fațadă ventilată dar în varianta ieftină și incompletă):
- 1999-2004: Cascade Building (cladire de birouri ), Str. Buzesti, Bucuresti;
- 1999: Opera Center I (cladire de birouri), Piata Operei, Bucuresti;
Criza mondială de după 2008, paradoxal, îl ajută să iasă din obsesia detaliilor fruste-hibride și intră într-o zonă a /3.„detaliului performativ”:
- Concursul pentru Taiwan Tower, Taichung, Taiwan (2010)- Locul I pentru concursul de idei;
- Concursul pentru Extinderea muzelui de istorie al Romaniei, Bucuresti (2016);
- Imobil Oromolu – Victoriei 8A, Bucuresti (2017);